11.16.2005

limbung...

waktu berlalu begitu cepat
tinggalkan masa yang terlewati
aku merenungi hati...

ketika cinta dunia rasuki jiwa
rasa hampa selimuti aku
ketika cinta akhirat penuhi kalbu
dunia terasa hampa...

Yang Maha Esa ciptakan aku
dari setetes air mani
dari segumpal darah
hingga menjadi segumpal daging
ditiupkanNya ruh yang suci
dicatatkan takdir dan nasib
ditemani pencatat yang baik dan bathil
hingga tutup usia...

aku terhanyut dalam dunia
aku terbawa dalam kecintaan
aku terlena dalam kemaksiatan...

dunia ini hampa
hanyalah sementara belaka
tempat menguji keimanan
tempat bermainnya hati dan perasaan
tempat bersendagurau
tempat berkeluh kesahnya raga
tempat mengasahnya jiwa
tempat penguatan kalbu
tempat kehidupan setelah mati
tempat kematian bagi yang hidup
ya...dunia ini hanyalah kesemuan belaka

akhirat itu ghaib
sesuatu yang tak ternalar
seruatu yang tak dapat terpahami
sesuatu yang tak dapat tertembus mata
sesuatu yang tak seorangpun yang tahu
sesuatu yang akan ditemui
sesuatu yang akan dituju
sesuatu yang senantiasa menemani
sesuatu yang selalu diperdengarkan
sesuatu yang pasti akan datang

wahai ruh
ingatlah akan kematian
ingatlah akan kedatangan
ingatlah akan akhirat
sehingga ingatmu akan mendekatkan dirimu
pada penciptamu
jangan lupakan dunia
jangan tinggalkan dunia
hingga kau meninggalkannya
dalam ingatmu pada akhirat

aku mudah sekali limbung...

No comments: